#78 Hanneke Steen (KOE) & Maike Warrink (TOF)

𝗧𝗼𝗲𝘇𝗶𝗰𝗵𝘁𝗵𝗼𝘂𝗱𝗲𝗿𝘀! 𝗜𝗻 𝗴𝗲𝘀𝗽𝗿𝗲𝗸 𝗺𝗲𝘁 𝗠𝗮𝗶𝗸𝗲 𝗪𝗮𝗿𝗿𝗶𝗻𝗸 (𝗧𝗢𝗙) 𝗲𝗻 𝗛𝗮𝗻𝗻𝗲𝗸𝗲 𝗦𝘁𝗲𝗲𝗻 (𝗞𝗢𝗘)

💥‘Het is een vak en je moet op een andere manier leren kijken, er moet in het begin ook ruimte zijn voor kaboutervragen’

💥’Een toekomststoel kan bijdragen om de volgende generatie ook echt te betrekken’

Stellingen

📌         ‘Als kind wilde ik graag toezichthouder worden’

📌         Nieuw toezicht kan je niet vormgeven met oud toezicht

Quotes

⭕️ ‘We staan op de schouders van onze voorgangers. Hoe we het doen, wordt ook bepaald waar we vandaan komen’

⭕️ ‘Ik had geen ervaring met het onderwijs, maar vond het wel interessant vanuit kansenongelijkheid’

⭕️ ‘Toen ik zelf een tijdje directeur was en werkte met een raad van toezicht, ging ik ervaren hoe het was om zo’n steunpilaar te hebben, dat was mijn motivatie om het dan ook te doen’

⭕️ ‘Als kind wilde ik stewardess en secretaresse worden, maar geen toezichthouder’

⭕️ ‘Ik kende wel iemand uit de raad van toezicht, maar heb deze pas benaderd na mijn sollicitatie’

⭕️ ‘Ik had vooral in stedelijke gebieden gewerkt en wilde graag landelijk actief zijn, dat kon mooi op deze manier in een toezichthoudende rol’

⭕️ De diversiteit in de raad spreekt mij enorm aan en is anders dan in mijn reguliere baan als directeur. In mijn werk als directeur werkt ik vooral met mensen met een onderwijsachtergrond. Dat vind ik een verrijking.

⭕️ ‘Ik ben gevraagd om te solliciteren’

⭕️ ‘Ik vond het wel spannend, kan ik de goede vragen stellen, hoeveel kennis heb je nodig om goede vragen te stellen aan een bestuurder?’

⭕️ ‘Ook al ben ik zelf directeur, vind ik het wel prettig om in een rol van toezichthouder wat achterover leunen’

⭕️ ‘Voordat ik benoemd werd als toezichthouder heb ik een vergadering meegemaakt, dit gaf me gelegenheid om kennis te maken met de dynamiek en afkortingen’.

⭕️ ‘De eerste vergadering wil ik graag domme kaboutervragen stellen, daar was alle ruimte voor’

⭕️ ‘Je moet het niet doen voor de financiële vergoeding, dat is een kleine waardering’

⭕️ ‘Het is dialoog en data’

⭕️’Als een ouder zich zou melden bij mij, dan zou ik doorverwijzen naar de bestuurder’

⭕️’Ik ben niet geschikt voor de auditcommissie, schoenmaker blijf bij je leest’

⭕️ ‘Het helpt als je informeel met elkaar spreekt, om te werken aan vertrouwen’

⭕️ ‘Zonder de bestuurder spreken we met directeuren van scholen en met ouders en kinderen’

⭕️ ‘De vergadering worden afgesloten met een reflectie; hoe was deze vergadering’

⭕️ ‘Het ongezegde in de boardroom kan een risico zijn’

⭕️ ‘Ik kan me voorstellen dat de machtsverhoudingen in het publieke domein heel anders zijn dan bij coöperaties en/of voetbalclubs.

⭕️’Jonge mensen die net van school komen, brengen misschien wel hele andere interessante perspectieven binnen’

Met dank aan Public Administration University of Twente (Veronica Junjan & Ringo Ossewaarde) voor de gastvrijheid, Sjors Trimbach voor de visuele vormgeving en Wim Velderman voor de audiovormgeving!

Gehost door Tom Morssink en Willem-Jan Velderman

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *